Podali smo kazensko ovadbo zoper ministra za energijo Bojana Kumra
Predsednik Piratske stranke Jasmin Feratović je 10. januarja 2025 na Okrožno državno tožilstvo v Ljubljani vložil kazensko ovadbo zoper ministra za energijo Bojana Kumra. Pirati od Kumra zahtevamo prevzem odgovornosti za propadli referendum o JEK2.
Vsebina kazenske ovadbe
Predmet ovadbe so sumi kaznivih dejanj zlorabe položaja, nevestnega dela in poneverbe, ki se navezujejo na ministrovo delovanje pri propadlem posvetovalnem referendumu o JEK2.
Na podlagi zahtevkov za dostop do informacij javnega značaja smo v mesecih po odpovedi referenduma od državnih institucij pridobili večje število dokumentov, ki kažejo, da je minister sodeloval pri skrivanju in prirejanju analize družbe ELES.
Analiza bi morala biti ena izmed ključnih strokovnih podlag za odločanje državljanov na referendumu, minister pa je s svojim delovanjem poskrbel, da javnost do nje ni mogla dostopati vse do točke, ko je postalo jasno, da referenduma ne bo.
Pomanjkanje ključnih informacij je bilo kasneje predstavljeno kot glavni razlog za odpoved referenduma. Za nastalo stanje in škodo ni nihče prevzel odgovornosti.
Korespondenca med nevladniki, Ministrstvom za energijo in družbo ELES d.o.o.
Ministrstvo za energijo je na podlagi zahteve nevladnih organizacij z dne 30. 5. 2024 družbi ELES naložilo pripravo analize 100 % OVE energetskega scenarija, ki bi morala pokazati ceno razvoja slovenske energetike brez jedrske energije.
Ministrstvo je pripravo analize naročilo z dopisom družbi ELES z dne 12. 6. 2024. Nevladne organizacije so bile o pripravi analize obveščene z dopisom ministrstva z dne 2. 7. 2024. S tem je analiza postala predmet javnega interesa.
Dokument, poimenovan “Analiza 100% OVE scenarija v elektroenergetskem sektorju za Slovenijo za leto 2044”, je bil dokončan 22. avgusta 2024. Javnost do analize ni mogla dostopati, ker ji je njen avtor, direktor družbe ELES Aleksander Mervar, nadel oznako “ZAUPNO”.
Oznaka zaupno je bila analizi dodeljena nezakonito
Oznaka “ZAUPNO” je bila dokumentu dodeljena nezakonito. Direktorji javnih podjetij po Zakonu o tajnih podatkih nimajo pravice označevanja dokumentov s stopnjo tajnosti.
Zagotavljanje ključnih informacij pred referendumom o JEK2 ni bila ministrova prioriteta. Ministrstvo bi na neupravičenost oznake “ZAUPNO” moralo ELES opozoriti, česar pa ni storilo.
Na takšen način je prišlo do zlorabe Zakona o tajnih podatkih. Javnosti je bil prikrit dokument, čigar objava je bila v javnem interesu.
Dejstvo, da je analizi oznako zaupno nadel Mervar, je bilo kasneje uporabljeno kot izgovor ministrstva zoper očitke o prikrivanju analize.
Dopolnitev analize s tabelo 12.1
Do javne objave analize sta pretekla skoraj dva meseca. Analiza je bila v vmesnem času popravljena. Na strani 45 je bila dodana tabela 12.1, ki je kot najcenejši scenarij pokazala scenarij brez jedrske energije.
Tabela je precej nenavadna saj po eni strani upošteva stroške obratovanja tako JEK2 kot obstoječe NEK, po drugi strani pa ne upošteva stroškov elektrike, ki bi jo zaradi neizgradnje JEK2 in zaprtja NEK, morali uvažati.
Datum analize je kljub kasnejšemu popravku ostal 22. 8. 2024, s čimer se je v javnosti ustvarilo vtis, da je Aleksander Mervar do zaključkov iz tabele 12.1 prišel brez političnih pritiskov, čeprav zaključki tabele niso zares konsistentni s preostankom analize.
Zaradi napačnega datiranja analize smo na tožilstvo prijavili sum kaznivega dejanja poneverbe.
Prikrivanje ključnih dokumentov v zvezi s pripravo analize
Tako ministrstvo kot ELES sta večino naših zahtevkov za dostop do informacij javnega značaja zavrnila s trditvijo, da dokumenti, ki jih zahtevamo, ne obstajajo.
Med drugim smo zahtevali vse različice analize. Obstoj večjega števila različic analize je Bojan Kumer potrdil v svoji izjavi za oddajo Odmevi z dne 4. 11. 2024.
Celotno dokumentacijo smo pridobili šele s strani Kabineta predsednika vlade. Ministrstvo in ELES sta pred nami skrivala dokumente, ki sta jih sama ustvarila.
Minister bi moral prevzeti odgovornost za propadli referendum in odstopiti
Ministrstvo in ELES sta analizo skrivala, nato sta jo spreminjala, kasneje pa poskusila zabrisati sledove svojih protipravnih dejanj.
Bojan Kumer in Aleksander Mervar sta analizo poskusila prikazati kot osebno delo Aleksandra Mervarja in ne za uraden dokument, ki je nastal na podlagi naročila ministrstva.
Šlo je za informacijo javnega značaja, ki ji je oznaka “ZAUPNO” bila dodeljena nezakonito.
Minister je zlorabil svoj položaj, da bi spodkopal referendum o JEK2 in dosegel njegov preklic.