Plačljivo parkiranje ob vikendih: Ukrep za razbremenitev mesta avtomobilov ali le nova oblika obdavčevanja?
Ljubljanski mestni svet je nedavno izglasoval odredbo, ki ukinja brezplačno parkiranje v širšem centru mesta ob vikendih. Čeprav na prvi pogled ukrep deluje smiselno – saj naj bi, kot je zapisano v obrazložitvi, zmanjšal obremenitev mestnega središča z avtomobili – se ob natančnejšem pregledu pokaže, da ne gre za resno prometno rešitev.
Javni promet kot neuporabna alternativa
Glavni problem ostaja v pomanjkljivi infrastrukturi javnega potniškega prometa. Med vikendi, ko avtobusi vozijo redko, je ta alternativa za večino prebivalcev Ljubljane in okoliških krajev povsem neuporabna. Kako naj prebivalci resno razmišljajo o zamenjavi avtomobila za avtobus, če avtobusov enostavno ni ali pa so prenatrpani?
Poleg tega sistem parkirišč “park and ride” še zdaleč ne zadošča potrebam. S skupno kapaciteto le okoli 1400 parkirnih mest so ta parkirišča zgolj kaplja v morje v primerjavi z več tisoč avtomobili, ki se vsak vikend odpravijo proti centru mesta.
Dvoličnost mestne politike
Medtem ko mestne oblasti z ukinitvijo brezplačnega parkiranja navzven kažejo skrb za zmanjšanje avtomobilskega prometa, se istočasno v centru mesta gradijo številne nove garažne hiše, ki dodatno spodbujajo uporabo avtomobilov.
Takšna politika je dvolična in jasno kaže, da glavna skrb mestnih oblasti ni trajnostna mobilnost, temveč iskanje novih virov za polnjenje proračuna.
Odiranje ljudi pod pretvezo trajnostne mobilnosti
S trenutnim stanjem javnega potniškega prometa je jasno, da ukinitev brezplačnega parkiranja ob vikendih ne bo bistveno prispevala k zmanjšanju avtomobilskega prometa v mestu. Gre zgolj za ukrep, ki bo finančno obremenil ljudi, ne pa tudi rešil prometnih problemov.
Na koncu se zdi, da ukrep služi predvsem interesom premožnejših prebivalcev centra mesta, ki si želijo več parkirnih mest za svoje avtomobile, ko se vračajo z vikendov, medtem ko večina Ljubljančanov ostaja brez trajnostnega načina za hiter prihod v center mesta.
Kaj predlagamo?
Pirati smo prepričani, da mora Ljubljana najprej:
- Izboljšati javni potniški promet, tudi ob vikendih, z večjim številom avtobusov in krajšimi intervali med vožnjami.
- Povečati kapacitete parkirišč “park and ride”.
- Urediti posebna parkirišča za spodbujanje sopotništva.
- Preusmeriti sredstva iz gradnje garažnih hiš v centru mesta v LPP in kolesarsko infrastrukturo.
Brez teh sprememb je plačljivo parkiranje zgolj navadno odiranje ljudi pod pretvezo reševanja okoljske problematike.