Vojaški resničnostni šov: poigravanje z javni denarjem
Vojaški resničnosti šov za 2 milijona evrov, za koga?
Ministrstvo za obrambo je konec avgusta objavilo razpis za snemanje vojaškega resničnostnega šova in kot izvajalca izbralo Akademijo Ris d.o.o., podjetje, ki že več let ne posluje, in bo zdaj za skoraj 2 milijona evrov ustvarilo oddajo “Vojak v akciji”.¹
Ministrstvo za obrambo je v javnem razpisu kot primerljiva referenčna dela navedlo televizijska resničnostna šova Kmetija in MasterChef. Podjetje je kljub pomanjkanju referenc razpis dobilo, saj so razpisni pogoji omogočili, da se kot referenčne upošteva tudi projekte podizvajalcev, ki naj bi pri produkciji sodelovali.
Poleg samega razpisa in izbire ponudnika je sporen tudi sam namen takšnega resničnostnega šova.
Minister za obrambo trdi, da je namen projekta promocija vojaškega poklica in vojske med mladimi, starimi med 16 in 30 let.² Mednarodne raziskave že vrsto let beležijo strmo padanje gledanosti klasičnih televizijskih kanalov s strani mladih, več kot 90 % jih namesto tega raje izbere druge tipe vsebin.³
Podobno je Ministrstvo za obrambo, brez sledenja tržni logiki, javna sredstva za promocijo vojaškega poklica razdeljevalo še pod vodstvom Mateja Tonina. Takrat so oglaševalski prostor za oglaševalsko akcijo “Postani vojak” zakupili pri portalih povezanih s strankarsko propagando SDS in NSi.⁴
Pri promocijskih aktivnostih so lahko metrike uspešnosti izredno arbitrarne. Gre za igranje z javnim denarjem, ki lahko ustvari vidnejše rezultate, a hkrati obstaja tudi velika možnost, da želeni rezultati ne bodo doseženi.
Dejstvo je, da je vojaški poklic za večino mladih odbijajoč. Poleg slabih delovnih pogojev in nizkega plačila, vojska zelo malo vlaga v področja varnosti, ki bi mlade dejansko zanimala, na primer v kibernetsko obrambo.